نیروهای ویژه امریکا در عمق غزه تارومار شدند

نیروهای ویژه امریکا در عمق غزه تارومار شدند

نیرو‌های ویژه امریکا در عمق غزه تارومار شدند

مقام سابق پنتاگون: طی ۲۴ ساعت گذشته یا نزدیک به آن، جمعی از نیروهای ویژه امریکا و اسرائیل با هدف شناسایی و تعیین راه‌های ممکن برای آزادسازی گروگان‌ها به نوار غزه رفتند، اما هدف قرار گرفتند و تکه تکه شدند

به نقل از مشرق، جنگ غزه پشت پرده‌ای دارد که احتمالاً ماه‌ها، شاید هم سال‌ها بعد با انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده امریکا و رژیم‌صهیونیستی آشکار شود؛ اینکه چه تعداد اسرائیلی در این جنگ کشته شدند، اینکه تل‌آویو تحت تأثیر وضعیت خاص، چقدر رویدادها را سانسور کرد و از همه مهم‌تر، سطح و عمق مشارکت مستقیم نیروهای امریکایی در جنگ چقدر بوده است.

به سختی می‌توان باور کرد ده‌ها تبعه امریکایی در یک جنگ، اسیر نیروهای متخاصم شده باشند و دولت امریکا، آزاد کردن آن‌ها را به دست یک نیروی خارجی بسپارد. دوشنبه شب مک‌گرگور، مشاور سابق پنتاگون ارزیابی کرد که نیروهای ویژه امریکا و اسرائیل طی ۲۴ ساعت منتهی به روزدوشنبه، عملیاتی ویژه برای شناسایی مکان اسرای خود انجام داده‌اند که این عملیات ویژه شکست‌خورده و این نیروهای ویژه کشته شده‌اند.

در حالی که مقام‌های رژیم‌صهیونیستی هر روز درباره آماده‌شدن برای حمله زمینی به غزه صحبت می‌کنند، ظاهراً حضور بیش از ۲۰۰ اسیر اسرائیلی و امریکایی در غزه، مهم‌ترین دلیل تعویق عملیات زمینی است. یک حدس جدی ناظران نظامی و امنیتی این است که امریکا و اسرائیل پیش از عملیات زمینی در غزه، به دنبال انجام یک عملیات ویژه برای مطلع‌شدن از محل نگهداری اسیران خود هستند تا بر اساس آن عملیاتی برای آزادسازی آن‌ها طراحی کنند.

اینکه چند روز بعد از حملات تل‌آویو به غزه، گزارش‌هایی درباره اعزام گروه عملیاتی نیروهای ویژه شماره یک- دلتا (SFOD- D) معروف به دلتا فورس منتشر شد، ناظر بر همین مسئله است، البته جان فاینر، قائم‌مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفتگو با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت که در حال حاضر امریکا هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروی زمینی به اسرائیل برای نجات جان افراد اسیرشده در نوار غزه ندارد، ولی تصویری که روز ۲۸ مهر ماه از حضور یک نیروی دلتا فورس در جریان سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی منتشر شد و بعد هم کاخ سفید این تصویر را حذف کرد، نشانه جدی‌بودن برنامه امریکا- اسرائیل برای انجام عملیات ویژه است.

دوشنبه شب نیز مک‌گرگور، مشاور سابق پنتاگون در گفت‌وگویی با مجری برنامه گفت‌وگوی تاکر کارلسون گفت که ارزیابی او این است طی ۲۴ ساعت گذشته یا چیزی حدود آن، نیروهای ویژه امریکایی و اسرائیلی عملیاتی ناموفق در داخل غزه برای شناسایی مکان اسیران خود انجام داده‌اند: «حدود ۲۴ ساعت گذشته، برخی از نیروهای عملیات ویژه ما، در کنار نیروهای عملیات ویژه اسرائیل، یک مأموریت شناسایی را در غزه آغاز کردند. هدف آن‌ها جمع‌آوری اطلاعات و برنامه‌ریزی عملیات بالقوه برای آزادی گروگان‌ها و اعمال نفوذ بود.» او بدون اشاره به جزئیات بیشتر در توئیتر نوشته که «آن‌ها در این مأموریت، با مقاومت سنگین مواجه و تلفات قابل توجهی متحمل شده‌اند.» جزئیات این عملیات مشخص نیست و اینکه مک‌گرگور به این عملیات اشاره کرده نیز بیش از هرچیز به سابقه و شم

نظامی- امنیتی او، به عنوان یک مشاور پنتاگون برمی‌گردد، با این حال، به نظر می‌رسد بخشی از استناد او، بیانیه‌ای است که روز یک‌شنبه گردان‌های القسام منتشر و اعلام کرد که مجاهدین القسام در یک عملیات کمین، عملیات نیروهای اسرائیلی را در خان یونس ناکام گذاشته‌اند.

دشمنان ما تحمل نخواهند کرد

مشاور سابق پنتاگون در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره تبعات احتمالی مداخله مستقیم امریکا در جنگ غزه هشدار داده است: «گروه نظامی امریکایی به ضعیف‌ترین نقطه خود در عصر نوین رسیده است و بر این اساس امریکا آمادگی حضور گسترده‌تر در یک درگیری بزرگ را ندارد، این درگیری به دلیل خطر جنگ با ایران، برای خود امریکا بسیار خطرناک است.»

مک‌گرگور گفته است: «هنگامی که ما یک هم‌جنگ هستیم، وارد این موضوع می‌شویم، برای روسیه و ترکیه بسیار سخت خواهد بود که با ما وارد نبرد نشوند، زیرا آن‌ها مجازات دسته‌جمعی را که اسرائیل برای غزه در نظر گرفته است، تحمل نخواهند کرد.» همزمان روزنامه نیویورک‌تایمز در تازه‌ترین گزارش خود از قول کارشناسان هشدار داده که نیروهای اسرائیل ممکن است با سخت‌ترین جنگ خیابانی از زمان جنگ جهانی دوم، در غزه و سایر مناطق متراکم روبه‌رو شوند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، حماس شاید در مجموع ۴۰هزار نیرو داشته باشد، اما می‌تواند نیروهایی را از جمعیت جوان جذب کند و از حمایت بین‌المللی برخی کشورها برخوردار است. رهبری حماس سال‌ها فرصت داشته است حتی به تنهایی برای نبرد در سراسر غزه از جمله در خیابان‌های شهر که برتری تانک‌ها و مهمات دقیق با تاکتیک‌های چریکی مهار می‌شود، آمادگی کسب کند.

سرهنگ توماس آرنولد، استراتژیست ارتش ایالات‌متحده که مطالعاتی را در مورد عملیات شهری در خاورمیانه منتشر کرده است، گفت: شهرها، زمین بازی شیطان هستند. آن‌ها همه چیز را بی‌نهایت دشوارتر می‌کنند.

نتانیاهو رفتنی است

از طرف دیگر، هزینه‌های فزاینده اسرائیل نیز در جنگ در حال طی کردن روندی صعودی است. بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم‌صهیونیستی دیروز در مصاحبه با رادیو ارتش این رژیم اظهار کرد: هزینه مستقیم جنگ علیه نوار غزه، روزانه یک‌میلیارد شکل معادل ۲۴۶میلیون دلار است. او کاهش رتبه اعتباری اقتصادی رژیم‌صهیونیستی در این آژانس را نگران‌کننده خواند، اما گفت: فکر نمی‌کنم با وجود بحران این مسئله موجب کسری بزرگی در اسرائیل شود. تحت چنین شرایطی، روزنامه عبری «هاآرتص» سه‌شنبه، ۲۴ اکتبر در گزارش جدیدی از گسترده‌شدن مخالفت‌ها با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی حتی در حزب «لیکود» خبر داد و نوشت: همه درباره رفتن او بعد از جنگ، به اجماع رسیده‌اند.

پیش‌تر پایگاه عبری «واللا» هم در گزارشی انتقادی از عملکرد نتانیاهو نوشته بود: نخست‌وزیر کابینه مانند سایر مقامات امنیتی تل‌آویو، هنوز به شکست‌هایش در مقابل حماس اعتراف نکرده است و حتی درباره تلفات اسرائیل، اظهارنظر یا ابراز تأسف نمی‌کند.

 منبع : مشرق


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: طوفانـالاقصی مقاومت اسرائیل ـخیانتکار فلسطین ایران
[ پنج شنبه 4 آبان 1402 ] [ 8:20 ] [ فاتح ]
[ ]